Subscribe

RSS Feed (xml)

Powered By

Blogger Template From:
Free Blogger Skins

Powered by Blogger

Saturday, November 6, 2010

Godaan Musim Peperiksaan

Adoi...time2 nk exam ni lah saya terliur nk makan itu & ini. Geram betul !! Selagi tak masak mulalah asyik nak membelek blog resepi. So untuk meredakan resah gelisah ni saya masak la apa yang patut dahulu sebelum all out lepas exam ni nanti (chewahhh all out la konon...)

Tempura - udang, keledek jepun, kentang, bwg besar, terung, karot, zuchinni etc
atas permintaan kak raject ku sayang..ni resepinya..bukan resepi tp caranya...
potong nipis segala apa yg nk di tempurakan
pakai la tepung tempura yg ada kat Giant etc..saya guna Agromas Tepung Goreng serbaguna sebab ada rasa rempah..maklumlah org melayu...bukan org Jepun pun
bancuh tepung dgn sebiji telur dan air sikit..jgn cair sgt n pekat sgt
celup bahan2 td dgn bancuhan tadi..kemudian salut dgn tepung yg kering (x bancuh dgn apa2)
then masuk dlm kuali ..goreng dgn minyak byk & panas

nori soup (sup rumpai laut)
1/2 biji bwg besar potong dadu
1 ulas bwg putih
5 biji cili padi (ikut tahap kepedasan anda)
2cm halia muda (agak2 je)
tumis semua diatas
masukkan kuib pati ayam & ayam kisar (ikut la..nk letak haiwan lain pun ok)
masukkan air 2 mug
dah gelegak masuk tomato dipotong dadu, tofu, & seaweed (nori)
jgn kacau laju..nanti pecah tofu plak..garam gula ikut selera
ini resepi campak2 kwn saya mango cuma ubah2 sket - derhaka

Ini antara makanan yang saya cuba hari ini.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...